Vondt i kroppen

26.01.2011 - 17:18 20 kommentarer
På mandag var jeg på treningsstudioet jeg går på, og hadde årets første treningsøkt.

Jeg fortalte PT'en(PersonligTrener) min at jeg hadde begynt på Ketolyse-dietten, noe PT'en min ikke likte. Han mente at det ikke var en bra diett og vi diskuterte endel rundt det.

Jeg tror muligens han ville vise meg et poeng, så ha kjørte meg veldig veldig hardt på veldig HØY-INTENSITET. Når vi var halvveis i treningsøkten var jeg helt ferdig. Jeg kasta opp, og følte meg helt, fullstendig tom.

Jeg hadde ingenting å gi, jeg var fullstendig tom og helt utslitt, men jeg er ikke sånn at jeg gir opp, så jeg prøvde alt jeg kunne å fortsette. På kvelden når jeg lå i senga mi og hadde vondt fikk jeg en telefon av PT'en min. "Beklager for i dag" sa han. "Jeg var for hard, og påståelig, kan du tilgi meg?" Det var godt å få den telefonen, og jeg tilgav han selfølgelig.

Men de siste to dagene har vært vonde. Jeg klarer ikke gå orntlig, har problemer med å sove siden jeg våkner når jeg beveger på meg, men jeg er litt bedre i dag tror jeg.

EDITERT: Så tips til alle: har du nettopp begynt på en lavkarbo-diett - IKKE tren hardt med HØY-INTENSITET. Vent til kroppen har omstilt seg..

20 kommentarer

Pappa i perm

27.01.2011 kl.07:36

Mitt tips: Hald deg langt vekke frå treningsstudio og PT´ar. Held ikkje barn deg i form likevel?

Pappa i perm

27.01.2011 kl.07:36

Mitt tips: Hald deg langt vekke frå treningsstudio og PT´ar. Held ikkje barn deg i form likevel?

Frk Andreassen

27.01.2011 kl.09:29

Skeptisk, veldig skeptisk, men lykke til og god videre trening! :)

Hypatias

27.01.2011 kl.10:42

Man skal uansett ikke trene så hardt når man er utrent, lavkarbo eller ikke lavkarbo.

Mortenhallangen

28.01.2011 kl.08:26

Her synes jeg at jeg må skrive noe...Jeg har trent i ca 14 på LCHF, og dette har jeg gjort fordi jeg trengte energi under trening. Jeg trener løping, og dette for å ha god helse, ikke for å vinne i VM, siden jeg nå har rundet 40. De første 4 ukene i ketose, skal man ikke trene. Dette er fordi kroppen må snu enzymproduksjonen sin fra sukkerforbrenning til fettforbrenning. Om man trener hardt i denne perioden, KAN man skade kroppen. Rolige spaserturer er derimot et pluss, gjerne såpass lange at man blir god og sliten på en "god" måte, at man har en god følelse når man setter seg ned etterpå. Men etter de 4 ukene, kan man begynne å trene. Igjen Rolig, de neste 4 ukene. Deretter kan man øke intensiteten de neste 4 ukene derigjen. Etter 12 uker vil de aller fleste ha snudd helt om til fettforbrenning. Etter det vil det å trene i ketose (jeg gikk på 20 gram pr dag) gjøre at mitokondriene i musklene blir langt større og fler enn på glukose trening. De er nødt til det, på grunn av den økte fettmengden og mangelen på glukose.
Jeg kan fortelle at jeg holder en langt høyere intensitet på fett enn på glukose. Fordi fett ikke kan produsere melkesyre, stivner jeg ikke. Jeg kan holde ekstrem høy fart over mye lengre tid nå enn før, og uten å stivne. Jeg har også registrert en ekstrem puls, rekorden nå er 248. Før var min maxpuls 190. På ketose har den gradvis økt.
Nei, din personlige trener vet ikke om dette, fordi de lærer kun èn ting. Men mitt tips er at du kjøper boken "istället för doping" av Frank Nilsson fra Tanum bokforlag, og at du registrerer den på : lchf.freeforums.org der du kan snakke direkte med Frank, mannen som skrev den boken, og som gjorde at Bjørn Ferry nå også spiser lavkarbo, og vant OL gull på grunn av det..og fortsetter å vinne, ikke fordi han skyter så godt, men fordi han går raskest.

Ane Kooyman

29.01.2011 kl.11:42

Off då, hørtes kje godt ut det der! Men skjønte jo han hadde vært litt vel ivrige då.. Fint å få den telefonen tenke eg.. Ka me å starta litt roligt uansett om du e på vei i ketose eller ikkje? :S eg e ikkje på ketolyse, men eg hadde nok dævva av han der eg åg.. ;)

pappasblogg

26.01.2011 kl.22:52

Vondt i kroppen - http://www.pappasblogg.no/2011/01/vondt-... #pappasblogg via @pappasblogg

IngridHaabeth

26.01.2011 kl.22:54

@pappasblogg uff ... du må ta vare på deg selv - er ingen som gjør det for deg ;-)

pappasblogg

26.01.2011 kl.22:56

@IngridHaabeth det var jo nettopp å "ta vare på meg selv" denne treningen skulle være. :-) jaja.. Går sikkert over

IngridHaabeth

26.01.2011 kl.22:58

@pappasblogg skjønte det - men det gjorde jo ikke treneren din :-D Dropp lavkarbo eller trening ;-)

pappasblogg

26.01.2011 kl.23:16

@IngridHaabeth jeg skal fortsette med begge er planen. Men legge treningen om til å passe dietten

IngridHaabeth

26.01.2011 kl.23:17

@pappasblogg take care :-)

pappasblogg

26.01.2011 kl.23:18

@IngridHaabeth will do. Kommer flere opodateringer. :-) takk for at du følger bloggen. :-)

IngridHaabeth

26.01.2011 kl.23:19

@pappasblogg bare hyggelig :-) Følg meg når prinsessen blir litt eldre, så er du mer forberedt enn jeg var ;-)

Lene

12.10.2011 kl.21:56

Mye rart sies om lab-karbo. Jeg har en gang vært en av dem. Til jeg begynte på det selv. Problemet i våre dager er at vi spiser mye mer karbo enn vi trenger. Nordmenn spesielt, iom at brød, melk, poteter og gulerøtter er en del av hverdagen. Vi får i oss masse masse masse mye mer enn vi trenger.

Lavkarbo er ikke en livsstil. Det er en måte å endre den overspisingen av karbohydrater, ved å nærmest eliminere den fra kostholdet for så å introdusere den i mindre mengder senere. Det er IKKE sunt å eliminere helt, men å kutte den ned til ett minimum en periode er bare godt.

Når man starter på lavkarbo, bør man kutte ut bær og frukt og grønnsaker som poteter og gulerøtter (tomater, agurk og en del andre uten mye sukker er love i ubegrensede mengder) de første 4 ukene. De inneholder alt for mye sukker og dermed karbohydrater. Det som mange tror, er at når man er på lavkarbo, så spiser man bare bacon og fett kjøtt og masse smør og feite greier. Fett er OK, det, men det er mange forskjellige lavkarbodietter. Atkins er en av dem, og der er alt av fett uten karbo lov. Jeg har selv vært på Metabolism Miracle (hater navnet), der fett var ut. Jeg spiser MASSE grønnsaker og fisk, en del kjøtt uten fett, masse egg (mest hviter), brød (baker lavkarbo), ost, drikker melk med måte og er nå i ett stadium der jeg spiser bær og frukt i mindre mengder. Jeg spiser ikke snavvel (dvs, popcorn er fullkorn, så jeg spiser mindre mengder av det), og etter de fire første ukene uten trening (jeg hadde i tillegg B12 mangel som gjorde meg veldig trøtt), så har energien kommet tilbake, og jeg har trent en del. Kiloene renner av meg, og jeg må oppdatere garderoben min fortløpende (å være kvinne hjelper...) Helsa mi er MYE bedre, og legen mine er kjempefornøyd hvor bra jeg klarer meg.

Ikke skjær alle dietter over en kam, de er alle forskjellige. Døm dem ut fra hva de faktisk inneholder.

Pappa i perm

27.01.2011 kl.07:36

Mitt tips: Hald deg langt vekke frå treningsstudio og PT´ar. Held ikkje barn deg i form likevel?

Frk Andreassen

27.01.2011 kl.09:29

Skeptisk, veldig skeptisk, men lykke til og god videre trening! :)

Hypatias

27.01.2011 kl.10:42

Man skal uansett ikke trene så hardt når man er utrent, lavkarbo eller ikke lavkarbo.

Mortenhallangen

28.01.2011 kl.08:26

Her synes jeg at jeg må skrive noe...Jeg har trent i ca 14 på LCHF, og dette har jeg gjort fordi jeg trengte energi under trening. Jeg trener løping, og dette for å ha god helse, ikke for å vinne i VM, siden jeg nå har rundet 40. De første 4 ukene i ketose, skal man ikke trene. Dette er fordi kroppen må snu enzymproduksjonen sin fra sukkerforbrenning til fettforbrenning. Om man trener hardt i denne perioden, KAN man skade kroppen. Rolige spaserturer er derimot et pluss, gjerne såpass lange at man blir god og sliten på en "god" måte, at man har en god følelse når man setter seg ned etterpå. Men etter de 4 ukene, kan man begynne å trene. Igjen Rolig, de neste 4 ukene. Deretter kan man øke intensiteten de neste 4 ukene derigjen. Etter 12 uker vil de aller fleste ha snudd helt om til fettforbrenning. Etter det vil det å trene i ketose (jeg gikk på 20 gram pr dag) gjøre at mitokondriene i musklene blir langt større og fler enn på glukose trening. De er nødt til det, på grunn av den økte fettmengden og mangelen på glukose.
Jeg kan fortelle at jeg holder en langt høyere intensitet på fett enn på glukose. Fordi fett ikke kan produsere melkesyre, stivner jeg ikke. Jeg kan holde ekstrem høy fart over mye lengre tid nå enn før, og uten å stivne. Jeg har også registrert en ekstrem puls, rekorden nå er 248. Før var min maxpuls 190. På ketose har den gradvis økt.
Nei, din personlige trener vet ikke om dette, fordi de lærer kun èn ting. Men mitt tips er at du kjøper boken "istället för doping" av Frank Nilsson fra Tanum bokforlag, og at du registrerer den på : lchf.freeforums.org der du kan snakke direkte med Frank, mannen som skrev den boken, og som gjorde at Bjørn Ferry nå også spiser lavkarbo, og vant OL gull på grunn av det..og fortsetter å vinne, ikke fordi han skyter så godt, men fordi han går raskest.

Ane Kooyman

29.01.2011 kl.11:42

Off då, hørtes kje godt ut det der! Men skjønte jo han hadde vært litt vel ivrige då.. Fint å få den telefonen tenke eg.. Ka me å starta litt roligt uansett om du e på vei i ketose eller ikkje? :S eg e ikkje på ketolyse, men eg hadde nok dævva av han der eg åg.. ;)

Skriv en ny kommentar

Norske blogger Follow on Bloglovin
hits