Å begynne på Ketolyse

04.10.2011 - 19:21 Én kommentar

Besluttningen er tatt

Når man har besluttet å starte på ketolysekuren så har man forhåpentlig vis lest en del om den, eller man er klar for å lese om den.

Jeg vil på det sterkeste anbefale alle som skal prøve seg på en lavkarbodiett å finne seg en kur, sette seg inn i hvordan den fungerer og så holde seg til den.

Det som er viktig å forstå med denne slankekuren er at den fungerer på en helt spesiell måte, hvor kalorimengden ikke er så viktig, men det viktigste er at reglene til dietten overholdes. Og det viktigeste av alt, du har forstått at inntaket av karbohydrater må reduseres til et minimum. For hvis man ikke passer på og får i seg for mye karbohydrater via ris, poteter, pasta eller sukker så er dietten ødelagt de neste 2-4 dagene.

ADVARSEL: Hvis du slurver med karbohydrater mens du er på kur kommer du til å gå opp i vekt!

 

Hvordan fungerer ketolyse?

Den mennesklige kroppen benytter seg av to typer brennstoff, karbohydrater/sukker (glukose) og fett. Fett brukes til fysisk aktivitet som ikke krever store utbrenninger. Glukose forbrennes når kroppen trenger store mengder energi på kort tid, som ved løping og andre store muskelanstrengelser. (men jeg skal også prøve å se om jeg kan få til å jogge en del på lav-karbo)

Kroppen kan til en viss grad velge om den vil bruke karbohydrater eller fett, og den gjør det basert på innholdet i kosten. Ved overvekt har man som oftest noe som heter insulin-resistens, det vil si at blodsukkeret er høyere over lengre tid enn det som er normalt. Da bruker kroppen karbohydrater i høyere frad og fettet forbrennes i mindre grad. Dette fordi insulininnholdet hemmer frigjøringen av fett og gjør det vanskeligere å forbrenne fett.

Ketose

Kroppen lagrer glukose i musklene i lange kjeder kalt glykogen, slik at de kan frigjøres raskt ved behov. Dette skjer når man løper eller bokser f.eks. Man kan lagre sukker i musklene for ca 2-3 dagers forbruk. Når kroppen ikke får karbohydrater vil lageret ganske raskt gå tomt. Hjernen kan ikke forbrenne fett, så dette ville vært veldig farlig om man ikke hadde hatt et reservesystem. Når man ikke har karbohydrater så begynner kroppen å produsere enzymer som som kan omdanne fett til ketoner som kan forbrennes av hjernen. En slik fettforbrenning kalles ketose.

 

Er ketose farlig?

Det er ikke farlig å være i ketose på en lavkarbo diett. Man trenger ikke være redd for å være på dietten i 3-6 måneder. Min plan er å være på dietten i 4-5 måneder nå.

 

Kommer mer om forberedelser senere.

 

Én kommentar

janne

05.10.2011 kl.21:04

Helt enig. Har selv begynt på LCHF diett i dag. LCHF diett sammen med trening 2-4 ganger i uken, er det beste for meg :)Lykke til :)

Skriv en ny kommentar

Norske blogger Follow on Bloglovin
hits