Spørsmål til lavkarbo-skeptikere

13.10.2011 - 15:33 10 kommentarer
Jeg var inne på bloggen til Gunnar Tjomlid som så ofte før. Men der hadde han nå skrevet om Lavkarbo.

Som oftest er jeg enig med Gunnar, og syns han er veldig flink til å sette seg inn i ting, men denne gangen syns jeg han bommer litt.

Det irriterer meg at mange tilhengere av lavkarbo synes å blande dette med at folk flest får i seg for mye sukker. Det at vi burde redusere sukkerinntak har ingenting med lavkarbo å gjøre. En reduksjon fra “for mye” til “normalt” er ikke lavkarbo. Lavkarbo er å redusere fra “normalt” til “mye mindre enn normalt”. Å argumentere for lavkarbo på det grunnlag at folk flest får i seg for mye sukker er å misforstå hele konseptet. Offisielle råd om ernæring og kosthold anbefaler også mindre sukker, men det gjør det ikke til en lavkarbodiett. Grrrrrr.

Han følger opp med en del linker til forskjellige andre som er enige med han. Anbefaler å lese blogposten hans her.

Feilene jeg syns han gjør er følgende:

  • Slår alle som holder på med lavkarbo over en kam
  • Virker som han har en mening om lavkarbo og leter etter dokumentasjon som underbygger sitt allerede bestemte ståsted

Ja, man spiser for mye sukker her i landet. Men For min del er det ikke det lavkarbo går på.

Jeg går på et ketogent kosthold fordi jeg klarer det, det er motiverende og jeg går ned i vekt av det. Denne kosten er jeg flink til å holde meg til. Og det er jo nettopp det Arnesen skriver også: "Om du går ned i vekt eller ikke kommer an på hvor godt du klarer å følge dietten! Dette ble kanskje best og tydeligst demonstrert av Lyon et al, som ga deltakerne mat merket med karbon-13. Slik kunne de vise at vekttapet korrelerte med etterlevelsen av dietten. Om man vil ned i vekt gjelder det altså å velge et kosthold ut ifra egne preferanser og behov. Dette er ikke noe nytt."

Men på et ketogent kosthold så har jeg ikke behov for søtsaker, og jeg spiser lite i løpet av en dag. Derfor går jeg også ned i vekt.

Det jeg spiste i går var 2 skåler med suppe og den bollen med salat, og det holdt hele dagen. Jeg var ikke sulten et sekund og lunsjen spiste jeg fordi de andre på jobb spiste ikke fordi jeg selv var sulten, og så visste jeg at om jeg ikke spiste da, så kunne jeg ikke spise før jeg kom hjem.

Jeg føler meg litt som ei alternativhore når jeg bruker argumentet "Det funker for meg"...og jeg forstår litt hvordan alternativhorene har det når de sier: men det fungerer for meg... men 2 ting som Jeg mener skiller min situasjon fra deres er følgende:
1. jeg betaler ingen sjarlatan for denne kuren

2. jeg kan se tallene på vekta - og de peker nedover

Så jeg spør de som måtte finne på å lese denne bloggen, hva mener dere?
  • Hvorfor fungerer det for meg da?
  • Er det placebo?
  • I såfall, gjør det noe at det er placebo?
  • Om jeg går ned 30kg pga placebo, har jeg da ikke gått ned i vekt?

10 kommentarer

CiViX

13.10.2011 kl.15:47

Hei din alternativhore :-P

Jeg tror du misforstår kritikken litt. Jeg (og Arnesen) sier ikke at lavkarbo ikke virker. Tvert i mot sier vi begge ganske så spesifikt at det virker for å gå ned i vekt. Problemet er at det ikke virker bedre enn en hvilken som helst annen kalorireduksjon.

Forskningen peker i retning av at man kanskje går noe raskere ned i vekt med lavkarbo, men at målt over tid (f.eks. 2 år) så er reduksjonen den samme (og som regel relativt beskjeden) som om man heller reduserer inntak av proteiner eller fett.

Hvilken næringsgruppe man reduserer er altså ikke viktig. Det viktige er bare at man reduserer kaloriinntaket.

Kalorier inn < kalorier ut = slanking

Når det er sagt ser jeg en del psykologiske mekanismer som kan gjøre at lavkarbo er enklere å forholde seg til som slankekur enn andre slankekurer som fokuserer mer på å bare spise mindre. Det er nok enklere å unngå de typiske fy-fy-matvarene med mye sukker enn å spise mindre generelt sett. Men alle hypotesene om insulinproduksjon av sukker osv som forklaringsmekanismer for at lavkarbo skal være spesielt gunstig, synes ikke å være rotfestet i god vitenskap. Når det gjelder sultfølelse synes det å være like effektiv å heller regulere hvilke typer karbohydrater man inntar (raske vs langsomme) heller enn å redusere karbohydratene totalt sett.

Det er altså ingen som tviler på at du går ned i vekt når du reduserer kaloriinntaket ditt betydelig. Men du hadde nok gått like mye ned i vekt om du heller bare reduserte kaloriinntaket ditt fra en av de andre næringsgruppene, eller enda bedre reduserte det jevnt over. (Eller økte kaloriforbruket - selv om det er enda vanskeligere for de fleste å få til.)

Hvis målet er en kortvarig og rask vektnedgang så er sikkert lavkarbo tingen (så lenge den gjennomføres på en helsemessig trygg måte). Hvis målet er å holde vekten nede over tid, er neppe lavkarbo noen vidunderkur.

Nå har jeg bare snakket om vektreduksjon. Et annet aspekt er helse, og her finnes det indikatorer på at lavkarbo kan være usunt (forhøyet nivå av LDL-kolesterol), og ingen god dokumentasjon på at det er helsemessig fordelaktig så vidt jeg kjenner til. Men det er en annen diskusjon.

hallgeirg

13.10.2011 kl.16:02

Takk for kjapt svar.

Da forstår jeg bedre hva det er du mener, men det har ikke vært mangel på folk som snakker negativt om lavkarbo og dens effekt i det siste skjønner du.

Min plan er: gå ned med lavkarbo, fortsette med stabil vekt med vanlig sunn kost..

Det hadde forsåvidt vært gøy å være med å dokumentere LDL-kolesterol, blodsukker og insulin mens jeg går på denne dietten..

Martine

13.10.2011 kl.18:08

Jeg er forsåvidt enig med deg om at lavfettkurer kan funke like godt som lavkarbo, så lenge den som går på kuren er tro til den. Nettopp derfor ketose ikke fungerer for meg, fordi det krever svært lite inntak av karbohydrater for at jeg skal oppleve vekttap av det (under 20g om dagen). I det øyeblikket jeg går over 20g, slutter jeg å gå ned i vekt. Ikke ideelt.

Jeg kan også se poenget med at ekstreme lavkarbodietter ikke er sunne over tid, siden kroppen vår i utgangspunktet er innstilt på å også spise karbohydrater. Et balansert kosthold med moderat inntak av karbohydrater, fett og proteiner er ideelt, vil jeg si, selv om det vil føre til saktere vekttap.

Når det er sagt, vil jeg bare påpeke at det ikke er påvist noen direkt sammenheng mellom høyt kolesterol og hjerteinfarkt (se: http://www.amazon.com/Good-Calories-Bad-Challenging-Conventional/dp/1400040787). Det er dermed ikke sikkert at et lavkarbokosthold vil føre til dårlig helse. Faktisk er det mulig å argumentere for at vi har gått fra et lavkarbokosthold til et høykarbokosthold i løpet av de siste hundre årene, og at å vende tilbake til et mer moderat inntak av sukker vil forbedre folkehelsa.

Hallgeir: definitivt supert at du har gått ned 30kg på lavkarbodiett. Ikke noe galt med det! Jeg personlig går for en mer moderat kur, men hvis du føler deg frisk og sunn på lavkarbo, så er det ikke noe galt med det.

hallgeirg

13.10.2011 kl.20:24

Takk for kommentar! :)

Nå har jeg ikke gått ned 30 kg enda, men det er planen. Har vært på denne dietten en gang før og den fungerer veldig fint for meg.

Dette er på en måte en diett jeg kan holde meg til i en tidsbegrenset periode.. :)

KunnskapsrikTrening

13.10.2011 kl.21:07

Lavkarbo er vel som mange andre kosthold, funker for noen, men ikke for alle.. Supert at du har funnet din greie :)

Nerthus

14.10.2011 kl.13:10

Siden du anser ketolyse for å være en diett av kortere varighet, lurer jeg på hvordan du har tenkt og opprettholde vekten din når du er "ferdig" og skal spise vanlig sunn kost?

Altså hvilke endringer du ser for deg er nødvendig i denne vanlige sunne kosten - siden jeg antar at det var kostholdet som gjorde at du gikk opp i første omgang?

hallgeirg

14.10.2011 kl.13:22

Joda, jeg har allerede gjordt ganske store forandringer, før jeg begynte på ketolyse.

1. Jeg spiste oftere (da holdt jeg et stablit blodsukker og ble ikke KJEMPESULTEN sånn at jeg slukte alt for mye mat.
2. Reduserte porsjonsstørrelsene
3. Fullkorn og grove alternativer
4. Ingen/nesten ingen ferdigmat, men det meste ble lagd fra bunn
5. Lite sukker

De 5 hadde jeg i mer eller mindre grad klart å innføre for lenge siden, men det å gå ned i vekt tok så lang tid, og jeg klarer ikke motivere meg uten at jeg har en diett og et tidssjema..

Derfor skal jeg da helt fint klare å holde vekta når jeg kommer dit jeg vil.

Sven-Are Bjerke

14.10.2011 kl.14:06

For en som er interessert i å gå i dybden på hvorfor lavkarbo og lavfett er like gode slankemidler bør de lese bloggen til Stephan Guyenet. (www.wholehealthsource.blogspot.com)

Guyenet er neurobiolog, og skriver mye om belønningshypotesen, om den stemmer (det finnes en del forskning som støtter opp om den) forklarer den en god del om hvorfor folk spontant senker kaloriinntaket på lavfett/lavkarbo. Han holder høy standard på bloggen, og for skeptikere er han lett å forholde seg til.

Nerthus

14.10.2011 kl.14:25

Ah, du har tjuvtrent på å holde vekta på forhånd, godt godt ;)

Så bra og se at du har reflektert over dette, svært mange går ned i vekt, når målet sitt og så... "what now?"

Blir spennende og følge deg framover :)

hallgeirg

14.10.2011 kl.14:34

Takk for det! :)

Det viktigeste er jo å kunne klare å holde den vekta.. gå ned er jo noe som "går fort" i forhold til at å holde vekta må man gjøre resten av livet..

Jeg skal prøve å skrive noe interessant her innimellom også.. :p

Skriv en ny kommentar

Norske blogger Follow on Bloglovin
hits