Lysbakken bommer litt

08.11.2011 - 08:37 20 kommentarer

Audun Lysbakken vil ha offentlig arrangerte barselgrupper/pappagrupper, sånn at fedre kan møtes og dele erfaringer når de har pappaperm. Jeg mener han bommer litt.

 

Lysbakken ønsker at tilbudet til menn skal bli bedre, og det kan jeg være enig i, men man trenger ikke lage noe nytt.  Det finnes i hvertfall på den helsestasjonen jeg hører til en helt fin barselgruppe som tilbys til de som har fått barn. Det jeg mener de burde gjøre er å også invitere mannen, slik at det er lettere for de å bli med.

Vi fedre har nok i større grad trillet barnevognene alene, mens kvinner har noen å trille med. Jeg tror mange fedre kan tenke seg å være med i en pappagruppe. Dette er helt frivillig selvsagt, men de forsøkene vi har gjort har vist at dette er populært, sier statsråden.

Jeg må si at det får Lysbakken ta litt på egen kappe. For min del var det det aller minste problem å finne noen å trille barnevogn med.

Jeg var med på både den "offentlige" gruppa hvor jeg var eneste mann, og en annen gruppe som var bare menn på.

Jeg trivdes både på mannegruppa og på barselgrupper med bare kvinner. Den gruppa som var aller best var den som ble arrangert av helsestasjonen. Da hadde vi møter sammen med fagfolk og kunne stille spørsmål, og selv om alle var hjertelig velkomne, kom det ingen andre menn. Og informasjonen om møtene gikk til damene. Hvis man sender en invitasjon til mennene, så er det kanskje litt lettere å bli med..

Men det er ingen dum idè å legge mer til rette for å innvolvere mannfolka altså.. :)

20 kommentarer

Kaisa

08.11.2011 kl.09:45

Er enig i at helsestasjonene kunne være flinkere til å involvere mennene. Men pappa-grupper kunne nok vært greit å arrangere likevel, siden mammaene går tilbake i jobb på forskjellige tidspunkt. I min barselgruppe er jeg den eneste tilbake i jobb, pappaen overtok etter 7 mnd. For pappaen ville det i så fall være bedre med en gruppe med "pappaer som er i perm nå", uavhengig av aldersammensetning til ungene.

Klissi

08.11.2011 kl.09:50

What she said. Er enig i at det ville vært ideelt med alle på samme gruppe, men det er vanskelig for alle pappaer å ta fri annenhver tirsdag kl. 1030 hvis de ikke er i permisjon.

Ellers takk for et stilig bilde av den Kjekke Unge Audun!

Magne D. Antonsen

08.11.2011 kl.11:46

Bra blogg!

Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett!

Er det noen som har tips om gode blogger jeg bør anbefale så send meg en link på magne.antonsen [@] vg.no Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

Finn Hjalmar Pedersen

08.11.2011 kl.12:41

Tilbudet du har fått av helsestasjonen høres kjempefint ut. Problemet er at ikke alle helsestasjonene er linke flinke. Å danne pappagrupper synes jeg er en god idé ikke minst for å styrke fars rolle, både i familien og i samfunnet. Det er en viktig signaleffekt.
Likte bloggen din foresten. Legger en lenke fra min blogg.
http://fhjpeder43.wordpress.com/2011/11/08/fars-tur/

hallgeirg

08.11.2011 kl.14:30

takk :)

hallgeirg

08.11.2011 kl.14:34

nja, hadde det ikke vært bedre om pappaen fikk mulighet til å være med i fra begynnelsen da? I den pappagruppa jeg var med i så var det litt "stress" med tanke på at det til tider var så stor forskjell på alderen på ungene. Mens jeg likte godt å være i "mammagruppa" hvor alle hadde barn i samme alder.

hallgeirg

08.11.2011 kl.14:38

Takk for det. Hvorvidt det er kjekkt med pappagrupper eller ikke er vel egentlig ikke poenget her? Poenget med diskusjonen (fra min side i alle fall) er at det ikke er staten sin oppgave å organisere denne typen grupper for folk. Det er jo veldig enkelt å opprette ei gruppe på facebook... :)

Kjell Arne

08.11.2011 kl.17:09

Godt for deg at du fikk tilbud fra din helsestasjon.

Her på Notodden så fikk jeg pent beskjed om at menn ikke var velkomne i barselsgruppen. Noe jeg faktisk synes var utrivelig. Jeg var helt ny i byen, kjente ingen andre enn frua, svigermor og svigerinna.

Skal helsestasjonen arrangere en gruppe for kvinner, så synes jeg at de skal de gjøre det for menn også. Eller skal det ikke være likt for kjønnene i Norge allikevel?

bow

08.11.2011 kl.17:13

Husker en ung mann som ikke hadde noe problemer med å finne en haug mødre med barnevogner.Men han syntes etterhvert at det ikke var ok å være eneste mannen. Gjengen møttes til skravling på en kafe etter trilleturer. Den nybakte pappa sa rett ut etterpå at det var nok med en permisjon for hans del, for det var usigelig kjedelig imellom barnestell og mating, og kaklingen om matoppskrifter, strikking, slanking, hår og sminke og sånt på kafeen var ikke hans greie :-) I mindre kommuner er det ikke sikkert man finner så mange pappaer hjemme med babyer samtidig.

Lammelåret

08.11.2011 kl.20:59

Nå som fedrekvoten er lang, ser jeg ikke helt behovet for organisering utover det som allerede blir gjort. Når alt kommer til alt må vi våge å ta initiativ for å bli kjent med nye folk.

Det som kan bedres er helsestasjonens holdninger til fedre. Det er viktig at fedre blir inkludert og ikke bare har rolle som mors støttespiller. Om fedre ikke blir inkludert på helsestasjonen kan jeg forstå at de vegrer seg for å stille opp og derfor blir det kanskje enda vanskeligere å finne et pappafellesskap?

MetteO

09.11.2011 kl.04:08

Da håper jeg virkelig madammens svar var at da fikk det holde med EN unge. Fedre som ikke gidder ta sin selvfølgelige del av permisjonen fordi det er "kjedelig" er det virkelig ingen grunn til å få flere barn med.

Respektløst

09.11.2011 kl.08:58

"Jeg må si at det får Lysbakken ta litt på egen kappe. For min del var det det aller minste problem å finne noen å trille barnevogn med."

Jeg syns det er ganske respektløst å slenge ut en slik kommentar.
Personlig har jeg aldri hatt behov for noen å trille mine 3 barn sammen med. Men jeg vet at mange i småbarnsforeldre alderen sliter med å finne og holde på omgangskrets, spesielt dersom det er tilflyttere.

hallgeirg

09.11.2011 kl.09:05

Nei, vet du hva, det syns jeg absolutt ikke. Audun Lysbakken er en norsk politikerog statsråd. Han har vært partiets nestleder siden 2006, og var tidligere nestleder i Sosialistisk Ungdom 2000–2002. Han virker som en ganske ressursterk person. Om han hadde et sterkt ønske om å ha noen å trille barnevogn med, så tror jeg virkelig ikke han hadde hatt problemer med det. Jeg er selv tilflytter, og så lenge man klarer å uttale navnet sitt og tør å gjøre nettopp det, så er det mulig å finne noen. Mulig det er vanskelig på veldig små steder.

Monica Strand Korgerud

09.11.2011 kl.10:32

Dette er faktisk ett "gammelt" forslag. Jeg har ikke hatt anledning til å sette meg inn i forslaget til Lysbakken enda (er fortsatt i harnisk etter TV2s latterliggjøring av konseptet på 21-nyhetene i går), men jeg er rimelig sikker på at dette bygger på prøveprosjektet "papparingen" som ble lansert for en god stund tilbake.

Papparingen var altså ett prøveprosjekt hvor man søkte å få tak i fedre på helsestasjonene for å danne en pappa-ring. DU kan lese mer om prosjektet her: http://www.vofo.no/nb/content/papparingen

Det som man dessverre fant ut var at det var nesten umulig å få menn til å komme. Det gikk en oppfattelse om at på en slik samling så var det kun myke hippiemenn i fotformsko og en halv sukett på deling som dukket opp(reelt sitat fra prosjektet, formidlet av Nina Jon, ansatt på REFORM som utarbeidet prosjektet, så jeg har dessverre ingen lenkereferanse til dette).
Men, de som faktisk dukket opp var til gjengjeld ekstremt fornøyde! Det viste seg at man måtte tilpasse opplegget litt underveis, mannes retorikk og behov var noe annet enn hva man hadde lagt opp til, men endeproduktet var altså ett par dusin svært fornøyde menn.

Hemskoen som har forhindret enorm spreding av prosjektet er at det krever en opplæring av ansatte på helsestasjonene, det kreves økonomiske og mennesklige ressurse, noe det som alltid skorter på, og det kreves at holdninger som bl.a TV2 formidlet i går med sin latterliggjøring av tiltaket motarbeides.

Uansett om dette er en viderebygging av papparingen eller ikke, så er det så absolutt ett fornuftig tiltak, men det må presenteres på en ordentlig måte slik at fedre ser nytten av det, og det bør nok kanskje være åpen for litt tilpasning når det er nødvendig.

Ingrid

09.11.2011 kl.13:02

Vår helsestasjon arrangerte bare 1 organisert samling for barselgruppa og etter det måtte gruppa klare seg selv, så det er ikke i alle bydeler (Oslo) eller kommuner man kan stole på helsestasjonen til å ordne noe slikt. I vårt tilfelle har jeg som mamma deltatt på flere aktiviteter som bydelen tilbyr (babysang, åpen barnehage) og der blitt kjent med flere mammaer og pappaer som jeg har introdusert til mannen min, så nå når han har pappaperm har han mange aktiviteter å velge mellom og flere andre pappaer han kan ta kontakt med om han vil. Siden vi mødre har så lang permisjon kan vi legge litt til rette for pappaene, synes nå jeg.

hallgeirg

09.11.2011 kl.13:13

Jeg er helt enig. Og det er fint at det finnes sånne damer som deg der ute. :)

sm

09.11.2011 kl.14:09

Så lenge staten organiserer barselgrupper for mødre så burde dei også organisere fedregrupper.

Fedre har eigne ting å prate om når det gjelder barn enn det mødre har, samt prate om forholdet mor-barn-far.
Å være enslig hane i hønseflokken barselgruppe kan for bli kjedelig og slitsomt. Det er og ein del ting jentene i barselgruppe ikkje vil diskutere med ein mann tilstede.

hallgeirg

09.11.2011 kl.14:17

Men det er jo ikke det som er argumentene her. Ja, staten organiserer barselgrupper. Så gå på de da! Det er da ingen som hindrer mannfolka å gå på barselgruppe? Selv var jeg eneste mann, og det gikk helt fint. Og jeg spurte fint om noen hadde noe i mot det, og fikk til svar at det var bare hyggelig.

MetteO

09.11.2011 kl.14:40

Det er mulig denne gruppa kun var åpen for mødre fordi det er de som får rifter, inkontinens, manglende sexlyst etter å ha skvist ut noe på størrelse med en melon gjennom et hull med ca. 2 - 3 cm i diameter, såre brystvorter etc.

Og det er ikke brennsikkert de har lyst til å ha en (fremmed) mann der når de vil ta dette opp med helsesøster.

DET burde ikke være vanskelig å forstå.

hallgeirg

09.11.2011 kl.14:44

Joda, jeg ser den helt fint, men på de barselgruppene jeg var med på var ikke dette noe av tingene vi gikk igjennom. dvs. vi snakket litt om amming, sårebrystvorter og skremmende fødselshistorier. (jeg hørte mest etter og kom med forstående nikk)

Skriv en ny kommentar

Norske blogger Follow on Bloglovin
hits