Presisering av Nekter datteren Hello Kitty – Babyverden.no

11.11.2011 - 08:27 12 kommentarer
Jeg har fått litt tilbakemeldinger på denne artiklen og skal prøve å presisere litt i denne posten.

Så, hva skjedde??

Overskriften kom litt i veien for budskapet mitt. I tillegg til at jeg muligens har uttrykt meg litt lite presist.

Jeg har har enda ikke nektet datteren min noe som helst. (med et par hederlige unntak av nekte å plukke opp ting for 10000-gang når ho hiver det på gulvet osv.)

Jeg kommer heller ikke til å nekte henne noe som helst, så lenge hun velger det selv.

Poenget mitt er: Jeg ser ikke vitsen i at jeg som far skal prakke dette på ungen før hun eventuelt kan velge det selv.

Det som ikke kommer så godt frem av artiklen er at jenta mi er 13 mnd og kan ikke ta noen bevisste valg i klesveien, og da blir det jo ganske vanskeligt å nekte henne noe..

Så tenkte jeg at jeg skulle oppsummere noen svar til folk som har kommentert litt:

 

Skrevet av Anonym 10.11.2011
 Det at noen ikke liker Hello Kitty eller Ole Brumm, og ikke vil at barn skal bruke det er EGOISTISKE! La barn få være barn, og de må få retten til å velge selv når de blir større!

Jeg er helt enig, selv om jeg fortsatt mener at HK er en genial markedsføringsbløff for å melke et stort marked.

Skrevet av Mamma mia 10.11.2011
Ideene dine er sikkert greie, og flere av de er jeg litt enig i. Men jeg tipper på at når jenta di er litt større må du bukke under for at hun nok vil ha kjoler... og ja det skal helst være noen rosa slik som venninnene ;-) Ikke prøv å påvirke ungen din til å bruke svart. Barna våre blir født gjennom oss og ikke til å være våre små kloner. Men den dokka som er vist i eksempel bildet... Den er ingen god ide. Ta mitt barn som eksempel. Hun er nå 15mnd og blir kjemperedd hvis hun ser noe "skummelt" på tv. Skumle øyne eller kanskje en dinosaur. Det er mulig du synes det er kult å gi ungen din en vampyrdukke, men det er ikke like kult når ungen får mareritt.

Hun får jo gå med kjoler nå også, og hvis hun vil ha rosa kjoler når hun blir større så skal hun få det. Svart er at 2 grunner, det er ikke så lett å flekke til, + at det er min favorittfarge. Regner med de fleste har en favorittfarge.. ?
Og når det gjelder dokka, den er jo bare skummel om du er blitt opplært til at den er skummel, så lenge ingen har fortalt henne at den er skummel, så ser jeg heller ingen grunn til at hun skulle få det intrykket?

Skrevet av *yummymummy* 10.11.2011
 Nei, alt trenger ikke være rosa. Men hva er galt med friske klare farger til barn da? svart er så dystert og trist. Du kler henne ikke i rosa, men i grått, svart og blått fra topp til tå. Og ja, forstår den der at man ikke skal behandle mennesker for hva kjønn de er. Men hva gjør du når jenta di vil ha rosa, for alle andre jentene har det? eller om hun, mot formodning finner ut at hun syns hello kitty er super søt? Lar dere henne få være med å velge når hun blir så stor, eller kommer dere til å overstyre det, bare fordi hun ikke skal gå i rosa? Skal hun ha kort unisex frisyre også, eller skal hun få lov til å pynte seg på håret, om hun vil? Høres veldig fint og flott ut å bare la være å følge strømmen, men jenter er jenter, og gutter er gutter. Og det ER forskjell. Har ei rosajente selv, og hun nekter å kle seg i blå. Og det har hun funnet ut helt selv. Neglelakk og armbånd er også populært. Hun ser jo på meg, og identifiserer seg med meg. Og det er helt ok syns jeg.

Jeg liker friske farger, men har som skrevet over sort som min favorittfarge, men mesteparten av klærne til jentungen er i alle regnbuens farger. Sjekket opp litt i går også, og har også noe med noe rosa på, og det har jeg ingen problem med, jeg ser bare ikke poenget i å kjøpe kun rosa fordi ungen er jente.

Skrevet av ceci 10.11.2011
som foreldre så tar vi de valg vi synes er rett for våre barn, og ser jo her under at det er en del som er uenig med valgene som er gjort av hallgeir og kona. siden jeg har gjort det samme som dem så er jeg faktisk enig i deres valg, helt og holdent. og om jeg fikk noe til mine barn som jeg ikke likte, hvorvidt det er pga farge eller form, så hadde jeg byttet det også! hvorfor i allverden skal man stå med pekefinger og himlende øyner fordi de ikke har lyst å ha på ungen noe som de ikke liker?

jeg har byttet mange gaver til mine barn jeg

!èn gang var det en gammeltante som kom med en heslig rosa 'kosedress' med griseører 'SÅ SØT' ikke søren om den var!rett ut på butikken igjen,uten dårlig samvittighet!men det JEG synes er moro er at utrolig mange har den reaksjonen at jenter skal f.eks kle seg ut som kaptein sabeltann til karnevalet! det er så supert, og 'likestillings foreldre' jubler.

men kommer der en gutt som vil kle seg ut som en disney prinsesse så vet de ikke hva de skal si ;)

Takk for flott kommentar, jeg hadde ikke hatt noe problem med en gutt i prinsessekostyme..

Skrevet av Maren 10.11.2011
 STAKKARS BARN! De får vel alri lov til å ha egne meninger og ta egne valg, men skal bli tvingt til å gå med svarte klær med dødningshoder, er det rart folk blir terrorister sier jeg..!

Her tror jeg du misforstår Maren, det er nettopp egne meninger jeg mener hun bør ha. Men som foreldre tar vi de beste valgene vi kan for barna våre frem til de kan ta sine egne. Hva terrorisme har med klær å gjøre vet jeg ikke, og hadde satt stor pris på om du kunne forklart det, da det kunne spart mye penger i terrorbekjempelse.. :)

Wenche 10 November, 201

Kommer an på barnet etterhvert. Det gir selvtillitt å føle seg fin, og selvtillitt trenger barna. Hvis rosa er den fineste fargen hun vet når hun er 3,4,5 år, hva da? Har du hjerte til å stå imot?

Jeg føler ikke noe behov for å stå i mot noe som helst, jeg vil bare ikke være den som prakker det på henne..

Jeg håper dette var litt presiserende.

12 kommentarer

Helen - Kjernesunn Nordkvinne

11.11.2011 kl.08:49

Det de ikke vet, har de ikke vondt av.. ;) Vi har en gutt på snart 3 som ikke vet hva lørdagsfodt er - og som ikke får det. Han savner det jo da heller ikke når han ikke vet hva det er. :) Det betyr ikke at han aldri får godteri, men vi prøver å begrense det litt. Han er lykkelig og førnøyd, vi er lykkelige og fornøyde... Selfølgelig kan foreldre ta valg for barna sine?! Er det ikke det som er å være foreldre? (Har også en datter på 4 mnd. Hun har en genser med Hello Kitty, men det var IKKE jeg som kjøpte den, og håper i mitt stille sinn jeg slipper å noensinne kjøpe det... hehe)

Helen - Kjernesunn Nordkvinne

11.11.2011 kl.09:11

("lørdagsgodt" skulle det være..)

hallgeirg

11.11.2011 kl.09:15

Jeg skjønnte det du forstod.. :)

Ms B

11.11.2011 kl.09:57

Stå på, Hallgeir! :)
Selv har jeg en gutt som har fått velge fritt, han har hatt rosa tannbørster, rosa hårbørster osv som han har valgt selv i butikken. Ville han gått som alveprinsesse på karneval hadde det bare vært morsomt.
Selv kan jeg ikke fordra rosa, så jeg ville heller ikke prakket på rosa tøy hvis jeg hadde en datter. Det hadde blitt mye bytting av gavetøy her i gården... Ingen er like, folk har forskjellig smakt, og heldigvis for det. Og la meg sitere en t-skjorte "I will wear black until I find something darker..."

Helen - Kjernesunn Nordkvinne

11.11.2011 kl.12:09

:D

Mariel

11.11.2011 kl.12:29

1. svar till " *yummymummy* 10.11.2011" : NEJ det ÄR inte skillnad på jenter och gutter mer än deras könsorgan. INTE mer än det är inom dessa grupper. Jämför det med svarta och vita människor. En svart person kan ha mer gemensamt med en vit trots den fysiska skillnaden. Dessutom finns det fler hudfärger än svarta o vita... och samma e det med kön. vet du något alls om intersexuella? hur du dem mår i en könad värld.
De flesta flickor som gillar rosa, och pojkar som gillar blått, gör det för att de blivit socialiserade. de VET (= har lärt sig av omgivningen) att den andre färgen tillhör det andra könet, och de vet vad som förväntas av dem. det är just den förväntningen många vill ta bort. så att barnen har mer frihet.

2. svar till Wenche
Nej det ger inte självtillit att känna sig fin. att utseende har ett värde är något vi lär oss, men det är ett yttre attribut, och när detta förändras mår man ofta sämre. då är det bättre om man lär barnen att värde sitter på insidan. självtillit sitter i hur mkt man värderar sig själv och vad man tror om sin förmåga. utseende är Egentligen totalt oviktigt och inget barn ska tänka på. Det kommer tids nog ändå, och medför ofta problem. en extrem sak: skönhetstävlingar i usa...

Christina

11.11.2011 kl.18:12

Ingen som skjønnte at du skal frem til at du ikke gidder å kjøpe visse farger osv på grunn av kjønnet ?! :s
Dessuten er ungen.... 2mnd?? jeg tviler kraftig at hun bryr seg spesiellt masse om du ikke kjøper rosa eller hello kitty eller ole brumm... enda :)

Mina

13.11.2011 kl.20:28

Jeg er så enig med deg. Gidder ikke akkurat å bytte rosa gaver, men styrer unna når jeg handler selv.

Men som du sier, hvis de selv velger det..., og den dagen kommer før du aner. Min datter på 2,5 år elsker alt som er rosa. Hun insisterer på kjole og hylgråter når jeg nekter henne å gå med smykker i barnehagen. Drømmen hennes er rosa crocs med hello-kitty. Det har det vært siden hun fikk sine første sko. Hver gang vi er i en skobutikk så trekkes hun mot det stativet og forsyner seg med et par. siden jeg ikke er noe stort fan av verken crocs eller hello-kitty har hun foreløpig ingen av delene, men misstenker at noen kommer til å plante det under juletreet.

Som du skriver noen om så er verden rundt oss delt inn i rosa og blått, og hvor kjønnsnøytralt jeg enn prøver å oppdra henne så ser det ut som om hun helt på egenhånd har planer om å ende opp som ei lita prinsesse. Så nå venter jeg i spenning på hvordan lillesøstra blir. Foreløpig viser hun stor interesse for hjulene på dukkevogna, kanskje det er en gryende bilinteresse der ;o)

Amalie

13.11.2011 kl.22:30

Kjekt å møte deg også! bra blogg :)

hallgeirg

14.11.2011 kl.11:04

ho er 13 mnd nå da, men likevel.. :)

Glenn F. Henriksen

20.11.2011 kl.20:57

Synes det er helt greit å nekte ungene ting jeg. Som foreldre har vi noen meninger om hva som er greit og hva som ikke er greit. Hvis våre meninger ikke følger "normen" i samfunnet ellers, er det da riktig å ignorere det vi selv synes er rett fordi "ungen vil det selv"?

F.eks., jeg har noen jenter i forskjellige aldre og selv om de synes at neglelakk er veldig stas, er jeg relativt restriktiv med det. Fordi jeg har noen meninger om når det er greit med slike ting og når det ikke er greit.

Poenget er vel at det finnes en middelvei. Man trenger ikke å presse ungen inn i en mal vi selv har laget, men vi trenger ikke å slippe helt løs heller.

hallgeirg

21.11.2011 kl.06:33

Takk! ;)

Skriv en ny kommentar

Norske blogger Follow on Bloglovin
hits