Menn slipper å skifte bleie

09.04.2012 - 11:36 17 kommentarer

I Sporvongane private barnehage på Bryne er det bare de kvinnelig ansatte som skifter bleier på barna. – Menn må få være menn, mener den pedagogiske lederen.  Hun følger opp med: - Jeg er selvfølgelig for likestilling, men om fritak fra bleieskift fører til flere menn i barnehagen så mener jeg at vi kvinner godt kan gjøre akkurat den jobben

For meg blir det litt som om jeg hadde sagt: "Jeg er selvfølgelig for dette med likestilling, men det at damer skal ha lik lønn for likt arbeid, DET er jeg imot.

 

Jeg merker at jeg blir så deprimert og mister motivasjonen av disse gufsene fra fortiden. Ikke nødvendigvis fordi at de finnes, men på grunn av at jeg blir påminnet om at jeg på mange måter er mer ensom i min tilværelse som en mann av 2012.

Det som er tristest er kommentarene. Her er et lite utvalg:

Lars Nielsen

Selvfølgelig trenger vi "slike menn" i barnehagene. Det vi ikke trenger er menn som er kamuflert som kvinner, våre barn fortjener bedre.

 

Kristian Sunde Tollaksen

Helt enig, endelig noen som har forstått =)

John Nilsen

Dette vil sikkert rekrutere flere menn til denne barnehagen. Supert tiltak!

Maritha Aase ッ · Nærbø

Det skulle da bare mangle! Menn er ikke laget for denslags krevende oppgaver.

Innsendt av Moder,n. , 08.04.2012 11:54:57

Gutter blir lært opp til å sitte når de tisser, lært opp til å se alt fra kvinneverden. DET er selvfølgerlig helt feil. Vi HAR en kvinneverden og en manneverden. Naturen er slik. Min sønn var en tid i barnehagen- trivdes ikke et sekund. Han og en jevnaldrende gutt 5 år- brynte krefter verbalt- skitkasting. Ble mer og mer rasende- og røk ihop og sloss. En pedagog skilte de. De måtte stå skolerett og ta hverandre i handa og si unnskyld. De bøyde seg for overmakta- skummende av sinne. Da pedagogen snudde ryggen til røk de sammen i en forrykende slosskamp. Siden ble de -de beste venner. Slik fungerer ikke jente- verden. Vi blir sår og fornærmet i lang tid etter det vi ser som konflikt - følelsene river i oss;))- ( unntak hos begge kjønn selvfølgerlig) det er DEN verden pedagogen ser- da pedagogen som regel er kvinne. Vi ER forskjellige - på godt og vondt. " vi unger i barnehagen lærte at ordet unnskyld kun var noe vi måtte bruke for å få fred for de voksne- ellers hadde det INGEN betydning"- reflekterte min sønn - mange år etter. Vi ØNSKER alle å gjøre en god jobb, være en positiv forandring. Det er bare det at denne pedagogiske likestillingstid ( mann/kvinner er like) skaper full forvirring. Vi ØNSKER da samhold og det gode liv, det naturlige liv - alle...Det tror nå jeg..

Innsendt av pia, 07.04.2012 23:27:22

Er det så lurt å gjøre menn lik damer og damer lik menn?

Jeg tror likheten kan resultere i at menn og damer ikke tiltrekkes av hverandre, og da vil det ikke bli noen bleie å krangle om.

At vi er i 2012 er vel ikke et argument, spørsmålet er om det er lurt å gjøre menn og damer mest mulig like.

 

Jeg blir så trist at jeg vet ikke om jeg skal le eller grine..

 

Jeg har et et argument: Kan/vil du ikke utføre jobben bør du ikke være der.

Og er du en imbesil pedagogisk leder som ikke vet hva et oksymoron er så bør du ikke uttale deg, kanskje du heller ikke bør være leder som har innflytelse over barn heller.

17 kommentarer

norskgoy

13.04.2012 kl.03:10

Det tristeste er vel kanskje din autohofteskyting.
Det som ikke nevnes i denne likestillingsdebatten som har oppstått, er at også kvinnelige ansatte som ønsker å slippe bleieskift, får lov til det!

http://www.aftenbladet.no/meninger/Heltene-i-Sporvongane-Barnehage-2955782.html

Hallgeir Gustavsen

13.04.2012 kl.10:41

Jeg er 110% uenig med deg her. Jeg sier jo helt klart i inlegget mitt at det tristeste faktisk er de støttende kommentarene. Som at likestilling kommer til å gjøre at menn og kvinner kommer til å slutte å tiltrekkes av hverandre.

Hele konseptet er jo idiotisk. Det er som om en som jobber i kassa på Rema sier: "jeg vil ikke slå inn grønnsaker, for jeg syns grønnsaker er ekkelt..." da bør enhver god sjef si: "da må du nok finne deg en annen jobb..."

Mariel Asklund

13.04.2012 kl.10:48

Om man jobbar på förskolan med barn, så får man räkna med att byta blöjor: det ingår i arbetsuppgifterna. Barnen behöver få dem bytta helt enkelt. Varken kvinnor eller män borde söka sig till det jobbet om de vill låta bli just den biten, anser jag. Möjligtvis om man har något slags trauma kring det men det har knappast en hel grupp.

Pegagogerna måste kunna byta blöjor i arbetet, oavsett kön alltså. Gör man undantag där så är man inte för jämställdhet hur mycket man än påstår att man är det.

norskgoy

13.04.2012 kl.11:17

Likestilling kommer selvsagt til å skape større konflikter mellom kjønn, opplagt. Det ser en i det lovverket som favoriserer det ene kjønn ved lov og rettspleie. For ordet likeverd ved lov er noe som ikke eksisterer i ordforrådet til den radikale femninstbevegelse. En bør takke Dag Øistein Endsjøfor hans arbeid i 2003for at det går litt tregere her i landet enn nabolandet Sverige.

Bortsett fra det. Så er det opp til den enkelte franchisetaker å bestemme om hun vil ansette en som ikke vil stå i panterommet. Så hvis du ønsker at sjefen skal da ha rettighet til å si; da kan du finne deg en annen jobb, så blir det noe spesielt å ønske at man ikke ønsker at sjefen skal kunne si ok. Det du foreskriver er at hverken arbeidstaker eller arbeidsgiver skal ha en forhandlingsmulighet om innholdet av arbeidet.

Hallgeir Gustavsen

13.04.2012 kl.11:33

Nei, men jeg syns det blir for dumt å søke på en jobb hvor du ikke er villig til å utføre nevnte jobb. Selvfølgelig skal franchisetakeren kunne bestemme det selv, jeg forstår bare ikke _hvorfor_ noen skulle ville det..

+
når pedagogisk leder iSporvongane Barnehage blir sitert på "Hos oss er det damene som skifter bleier. Jeg vet det er gammeldags og politisk ukorrekt, men menn må få være menn." Og samtidig sier at hun er for likestilling må jeg få le litt. Du må faktisk velge mellom de to..

norskgoy

13.04.2012 kl.12:05

Hvorfor og ønsker, basert på dine egne preferanser, er vel strengt tatt ikke noen god benchmark. Etter å tatt en kjapp titt på noen av dine bloggposter forstår jeg heller ikke mange av dine prioriteringer. Det er dermed langt skritt å gå å ønske sanksjoner overfor dine valg. Det er også et langt skritt å gå å ønske moralsk fordømme dine valg. Valg som jeg selv ikke hadde tatt. En skal lete lenge etter en slik beskrivelse som foreldrerepresentanten ga i Aftenbladet.

Dermed over på sitatet. Når du leser det foreldrerepresentanten skriver burde det ikke fått deg til å tenke; "kanskje avisen har dratt dette litt ut?"

Så likestilling, i ordets egentlige forstand, er det den pedagogiske leder som faktisk har utført. Hun har tilbudt den samme mulighet for alle. Noen velger muligheten, andre ikke. Dette smiler du av, samtidig som den pedagogiske leder kan iallefall skryte på seg å jevnest kjønnsbalanse i Rogaland. Jeg finner det høyst ironisk.

Elin

08.11.2012 kl.14:25

Synes det er fint med flere menn i barnehagen. Hvordan det er med bleieskift får være opp til hver enkelt barnehage..
Syns forresten at det bilde av spebarnet i toppen av artikkelen er fælt... DE LANGE NEGLENE!!! Fyy.. Både uhygienisk og lite praktisk rundt et barn,

hallgeirg

08.11.2012 kl.16:44

Bildet er et stockphoto, beklager at det var dårlig merket.:)

Hygiene er selvfølgelig viktig!

norskgoy

13.04.2012 kl.03:10

Det tristeste er vel kanskje din autohofteskyting.
Det som ikke nevnes i denne likestillingsdebatten som har oppstått, er at også kvinnelige ansatte som ønsker å slippe bleieskift, får lov til det!

http://www.aftenbladet.no/meninger/Heltene-i-Sporvongane-Barnehage-2955782.html

Hallgeir Gustavsen

13.04.2012 kl.10:41

Jeg er 110% uenig med deg her. Jeg sier jo helt klart i inlegget mitt at det tristeste faktisk er de støttende kommentarene. Som at likestilling kommer til å gjøre at menn og kvinner kommer til å slutte å tiltrekkes av hverandre.

Hele konseptet er jo idiotisk. Det er som om en som jobber i kassa på Rema sier: "jeg vil ikke slå inn grønnsaker, for jeg syns grønnsaker er ekkelt..." da bør enhver god sjef si: "da må du nok finne deg en annen jobb..."

Mariel Asklund

13.04.2012 kl.10:48

Om man jobbar på förskolan med barn, så får man räkna med att byta blöjor: det ingår i arbetsuppgifterna. Barnen behöver få dem bytta helt enkelt. Varken kvinnor eller män borde söka sig till det jobbet om de vill låta bli just den biten, anser jag. Möjligtvis om man har något slags trauma kring det men det har knappast en hel grupp.

Pegagogerna måste kunna byta blöjor i arbetet, oavsett kön alltså. Gör man undantag där så är man inte för jämställdhet hur mycket man än påstår att man är det.

norskgoy

13.04.2012 kl.11:17

Likestilling kommer selvsagt til å skape større konflikter mellom kjønn, opplagt. Det ser en i det lovverket som favoriserer det ene kjønn ved lov og rettspleie. For ordet likeverd ved lov er noe som ikke eksisterer i ordforrådet til den radikale femninstbevegelse. En bør takke Dag Øistein Endsjøfor hans arbeid i 2003for at det går litt tregere her i landet enn nabolandet Sverige.

Bortsett fra det. Så er det opp til den enkelte franchisetaker å bestemme om hun vil ansette en som ikke vil stå i panterommet. Så hvis du ønsker at sjefen skal da ha rettighet til å si; da kan du finne deg en annen jobb, så blir det noe spesielt å ønske at man ikke ønsker at sjefen skal kunne si ok. Det du foreskriver er at hverken arbeidstaker eller arbeidsgiver skal ha en forhandlingsmulighet om innholdet av arbeidet.

Hallgeir Gustavsen

13.04.2012 kl.11:33

Nei, men jeg syns det blir for dumt å søke på en jobb hvor du ikke er villig til å utføre nevnte jobb. Selvfølgelig skal franchisetakeren kunne bestemme det selv, jeg forstår bare ikke _hvorfor_ noen skulle ville det..

+
når pedagogisk leder iSporvongane Barnehage blir sitert på "Hos oss er det damene som skifter bleier. Jeg vet det er gammeldags og politisk ukorrekt, men menn må få være menn." Og samtidig sier at hun er for likestilling må jeg få le litt. Du må faktisk velge mellom de to..

norskgoy

13.04.2012 kl.12:05

Hvorfor og ønsker, basert på dine egne preferanser, er vel strengt tatt ikke noen god benchmark. Etter å tatt en kjapp titt på noen av dine bloggposter forstår jeg heller ikke mange av dine prioriteringer. Det er dermed langt skritt å gå å ønske sanksjoner overfor dine valg. Det er også et langt skritt å gå å ønske moralsk fordømme dine valg. Valg som jeg selv ikke hadde tatt. En skal lete lenge etter en slik beskrivelse som foreldrerepresentanten ga i Aftenbladet.

Dermed over på sitatet. Når du leser det foreldrerepresentanten skriver burde det ikke fått deg til å tenke; "kanskje avisen har dratt dette litt ut?"

Så likestilling, i ordets egentlige forstand, er det den pedagogiske leder som faktisk har utført. Hun har tilbudt den samme mulighet for alle. Noen velger muligheten, andre ikke. Dette smiler du av, samtidig som den pedagogiske leder kan iallefall skryte på seg å jevnest kjønnsbalanse i Rogaland. Jeg finner det høyst ironisk.

Elin

08.11.2012 kl.14:25

Synes det er fint med flere menn i barnehagen. Hvordan det er med bleieskift får være opp til hver enkelt barnehage..
Syns forresten at det bilde av spebarnet i toppen av artikkelen er fælt... DE LANGE NEGLENE!!! Fyy.. Både uhygienisk og lite praktisk rundt et barn,

norskgoy

13.04.2012 kl.11:17

Likestilling kommer selvsagt til å skape større konflikter mellom kjønn, opplagt. Det ser en i det lovverket som favoriserer det ene kjønn ved lov og rettspleie. For ordet likeverd ved lov er noe som ikke eksisterer i ordforrådet til den radikale femninstbevegelse. En bør takke Dag Øistein Endsjøfor hans arbeid i 2003for at det går litt tregere her i landet enn nabolandet Sverige.

Bortsett fra det. Så er det opp til den enkelte franchisetaker å bestemme om hun vil ansette en som ikke vil stå i panterommet. Så hvis du ønsker at sjefen skal da ha rettighet til å si; da kan du finne deg en annen jobb, så blir det noe spesielt å ønske at man ikke ønsker at sjefen skal kunne si ok. Det du foreskriver er at hverken arbeidstaker eller arbeidsgiver skal ha en forhandlingsmulighet om innholdet av arbeidet.

Hallgeir Gustavsen

13.04.2012 kl.11:33

Nei, men jeg syns det blir for dumt å søke på en jobb hvor du ikke er villig til å utføre nevnte jobb. Selvfølgelig skal franchisetakeren kunne bestemme det selv, jeg forstår bare ikke _hvorfor_ noen skulle ville det..

+
når pedagogisk leder iSporvongane Barnehage blir sitert på "Hos oss er det damene som skifter bleier. Jeg vet det er gammeldags og politisk ukorrekt, men menn må få være menn." Og samtidig sier at hun er for likestilling må jeg få le litt. Du må faktisk velge mellom de to..

Skriv en ny kommentar

Norske blogger Follow on Bloglovin
hits