Reise

Sunwing Arguineguín Seafront

Som skrevet tidligere så pakket jeg ned hele bøttebaletten og dro en tur til Gran Canaria. Det var godt og avslappende, samt veldig slitsomt og jeg trenger nesten ferie etter det. :)

Velkommen til Vings, og kanskje hele Gran Canarias beste familiehotell - året rundt! Beliggenheten på Gran Canarias solkyst er fantastisk, og nesten alle leilighetene har havutsikt.

Vi var ei uke på Sunwing sin Arguineguín Seafront. Det kan anbefales. Selv om jeg kanskje var skeptisk før jeg reiste har jeg nå sett hvordan ungene reagerte på Lollo og Bernie og er solgt.

2 dager til Gran Canaria

Det er kalt og surt i Stavanger og vi har klart å bli en frossenpinne. Etter jeg gikk ned nesten 60kg er det ikke samme polstringen å bruke for å holde varmen og det gjør at jeg ønsker meg til varmere land. Så på lørdag pakker vi ned hele bøtteballetten og drar til Gran Canaria.

Jeg har intill to dager siden ikke tenkt så mye på hvor vi skal eller noen ting sånn, for meg har jeg tenkt litt sånn at "Syden er Syden", men det viser seg at vi skal til Gran Canaria, så da vet jeg plutselig det også. Når man plutselig skal ta med seg to ganske så aktive jenter på tur så er det jo mange ting man plutselig begynner å tenke på også, så det blir spennende om ho minste klarer å oppføre seg. Det er midt i trassalderen nå og den har truffet ganske så hardt.

Uansett blir det jo kjekt å dra til litt varmere strøk og se om man klarer å få litt farge, eller om det blir mest løping etter de små. Som min far alltid sa: "brunt fett er finere enn blåhvitt fett"

Jentene er hjemme igjen!!

Jeg og damen har hatt vår første barnefrie helg sammen på snart 5 år, det har vært veldig fint, og ganske rart.

Min mor kom med toget på torsdagen og sa hei, og fredag morgen kjørte jeg de på toget, og så var det stille i heimen. Veldig stille.

Jeg skal ikke gå så mye i detalj på hva jeg og damen brukte helga på, men det var kjekt å være på Gladmatfestivalen uten barn,kunne drikke vin klokken 3 på dagen og kunne sove så lenge man ville.. dessverre er jeg ødelagt og våkner nå senest klokken 8 uansett.. (eller som i dag 5 over 5) Vi lagde en avtale om at vi skulle være litt fornuftige også, og gjøre minst en fornuftig ting hver, hver eneste dag.. ellers hadde det fort blitt veldig avslappende. Så vi har fått gjort en hel del fornuftige ting også.

Ungene derimot, de har kost seg kjempemasse med farmor, besten, oldemor, oldefar, onkler, tante og søskenbarn.

Frokost i lysthuset. (Minsten er sur, fordi hun måtte vente på maten)

Kose seg med onkel Torstein.

Barne-TV finnes visst på Ulefoss også.

Takk for besøket!

Fransk effektivitet og andre stereotyper

Vi kom oss fram til slutt, men det var med nød og neppe.

Etter tips fra facebook, samt å ha "snakket" med en fransk flyvert som virket litt sur fordi jeg snakket til han på engelsk fant jeg ut at jeg burde ta en buss som går fra Charles de gaulles (usikker på stavemåte) til Orly. Denne bussen kunne man finne midt på CDG og det var heller ikke noe problem.

Flyverten mente at siden jeg hadde ca 2 og en halv time til å komme meg til Orly, så hadde jeg meget god tid, men erfaringsmessig så prøvde jeg å komme oss avgårde så fort som mulig.

Det kom en buss etter 50 minutter. Det var selvfølgelig ikke rett buss, jeg begynte å bli ganske stresset. (Og muligens litt irritert på meg selv og Air France for å ikke ha opplyst bedre om/ klart å lese meg til flyplassbytte)

Når det var 40 minutter siden bussen skulle ha gått, så kom den endelig. Da var det jo så forsinket at det hadde blitt en kø som var så lang at det var jo ingen sjanse for at alle kom til å få plass på bussen, det innså de fleste og begynte å trenge seg fremover.

Som pappa til ei jente på 3 og et halvt så var det et helvette å holde oss på "vår plass" i køen og de aller fleste virket lite interessert i å ta hensyn til ei lita jente.

Før de begynte å slippe folk ombord på bussen kom det heldigvis kom det en flyplassansatt og gav en hel rekke beskjeder. Dessverre for meg så kom disse beskjedene på fransk, og kun fransk så jeg har ingen anelse om hva hun sa. Men vi klarte å ikke bli skvist så langt bak at vi mistet plassen vår heldigvis.

Bussturen til Orly gikk raskt og smertefritt, og vi ankom flyplassen 8 minutter før boarding av flyet vårt skulle begynne. Så jeg satte jentungen på ryggen, tok en trillebag i hver hånd og prøvde å bevege meg så fort som mulig. Det var ikke så langt heldigvis, og vi traff på ei dame i bagasjeinsjekkingen som snakket bittelitt engelsk og var veldig hjelpsom. Hun hjalp oss å snike. Jeg hater folk som sniker, og nå var jeg plutselig blitt en av dem..

Vi kom oss gjennom sikkerhetskontrollen, og rakk akkurat å komme oss inn på flyet rett før det skulle gå. Trodde vi. Vi ble sittende, og sittende..og sittende.. Til slutt kom sistemann, 20 minutter etter at flyet skulle ha gått.

Når vi endelig kom frem til Nice skulle vi hente leiebilene, det skulle tydeligvis alle andre i hele verden også.. Og for et dårlig system de hadde.

Selv om man hadde bestilt, betalt og registrert seg på forhånd, måtte man stå i kø sammen med alle som gjerne ikke hadde det. Så man fikk vente så mye man bare ville.. Jeg sier ikke at det hadde vært bra om nazistene vant andre verdenskrig, men jeg tror vi hadde hatt et bedre system for utdelling av leiebiler..

Ut på tur - aldri sur

Da hadde jeg og eldste jentungen stått opp avsindig tidlig og kommet oss ut dørene til flyplassen. Nice venter og alt ligger til rette for en meget behagelig ferie.

"Unnskyld, men jeg får ikke sjekket inn bagasjen din hele veien til Nice"

Damen i disken så på meg og smilte.

"Hei forstår ikke hvorfor det ikke går.." jaja, tenkte jeg. Litt stress å løpe rundt med to bagger i tillegg til jentungen og håndbagasjen, men det skal nok gå.

"Ah.. det går ikke å sjekke bagasjen din hele veien når du skal bytte flyplass.."

Att det var? Bytte flyplass.. jo, ved nærmere ettersyn står det jo på billetten "SVG-CDG ORY-NCE "

Så får vi se hvordan dette går.. ;)

Jeg og jentungen reiser under mottoet: Ut på tur, aldri sur! Så da får vi vel holde det.